Nicol Nekesa: Dejte si jeden den v týdnu od všeho volno!

text © 2017 Nicol Nekesa / foto © pixabay.com a archiv Nicol

Před časem jsem si přečetla příspěvek na Facebooku Cyklické ženy, který byl o tom, že je možná lepší zpomalit, tak jak to dělají v Keni. Jinak řečeno aplikovat jejich „pole, pole“ (neboli pomalu, pomalu) do našich životů. Před lety jsem kouzlo zpomalení zažila, rovněž při své návštěvě Keni. Ale po návratu zpět domů jsem čím dál tím víc zrychlovala, až jsem se znovu adaptovala na naše tempo. Další zpomalení přišlo opět až na cestě. A tentokrát se v mém životě drží déle. Vypadá to totiž, že se z „pole, pole“ stává jedna z mých životních hodnot.

Taky ve svém životě jedete v příliš rychlém tempu?

Určitě to známe všechny. Máme neustálý pocit, že toho musíme přeci tolik stihnout. Nikdy nekončící seznam. Jakmile si odškrtneme jednu položku, dere se na její místo další. Váš partner nebo kamarádi už kroutí hlavou a říkají vám, „že to počká“. Vy ale máte pocit, že si rozhodně nemůžete odpočinout, dokud to nedoděláte.

Chceme být fit, a tak podnikáme různé aktivity, jak toho dosáhnout. Chceme být v obraze, a tak sosáme informace o nejnovějších trendech v našem oboru. Chceme mít dokonalé domácnosti, být dokonalé v práci, dokonalé partnerky, dokonalé kamarádky a matky. Chceme všechno a nejlépe hned teď. Oběd hltáme v autě mezi schůzkami. Naši partneři kroutí hlavou, jak je možné, že zvládáme tolik věcí najednou.

Neříkám, že to máme každá stejně. Ale upřímně, zavzpomínejte teď kdy jste naposledy pospíchala? Kdy jste cítila tlak v žaludku, že nestíháte, že nezvládáte, a přitom máte neustále pocit, že neděláte dost? Kdy jste byla naposledy ve stresu, naštvaná, mrzutá?

Máme toho prostě v našich životech moc. Moc činností, moc věcí. Jsme sběratelé… Když mi před rokem můj partner řekl, že se musím smířit s tím, že rozhodně za svůj život nestihnu všechno, co bych chtěla, padla na mě deprese. Jakto? Já toho přece chci tolik stihnout! „To, že ty to máš takhle, neznamená, že já to mám stejně,“ odsekla jsem. Jenomže on měl pravdu. Nestihneme všechno. A je to naprosto v pořádku!

Tím, že se neustále honíme, nám uniká to, co je opravdu důležité a skvělé. Být ve svém těle, na tomhle světě, tady a teď. S lidmi, které máme rádi kolem sebe. Mnoho mých přátel kolem třiceti zažilo situaci, kdy vyhořeli. Z práce, z přepracování, z neustálého stresu. A teprve potom si zavedli opatření, aby se to už neopakovalo. Stejně tak jako lidé, kteří vyhrají nad nemocí nebo přežijí nehodu, si začali vážit sami sebe.

Naplňuji ho zážitky a ne věcmi

Naučit se, jak dostat „pole, pole“ do svého života, může úplně každá z nás. Znamená to eliminovat stres, snížit počet aktivit. Dopřát si volno a myslet na sebe. Můj otec mi před lety řekl: „Dej si jeden den v týdnu od všeho volno. Vypni telefon, nečti zprávy. Jdi na procházku, poslouchej muziku, spi dlouho. A uvidíš, co se stane.“ Zázrak. Vyčistí se vám hlava.

Já se naučila ráno vstávat dříve, abych si vychutnala dobrý čaj, příjemnou muziku, ranní klid a meditaci. Každá z nás si ten čas může najít.

Dávám přednost jiným dopravním prostředkům před autem. Protože se můžu dívat, nasávat, jaký ten svět je, a vnímat. Raději půjdu pár zastávek pěšky, a díky tomu ucítím vůni květin a uslyším ptáky. Když nestíhám, řeknu to. Když potřebuji pomoc, řeknu si o pomoc nebo o radu. Už se nesnažím všechno zvládnout sama. Obchodním domům se vyhýbám. Můj život směřuje k jednoduchosti, a i přesto je plnohodnotný. Naplňuji ho zážitky, a ne věcmi.

Udělejte si čas, zamyslete se nad tím, jak vy samy můžete vaše tempo zpomalit. Kde můžete ubrat, kde zbytečně ženete? Co vás tak rozčiluje, co vám způsobuje bezmoc a vztek? Možná si teď řeknete, že to není váš případ. Ale dejte si záležet. Dlužíte to samy sobě. Jsem moc zvědavá, co vás napadne a jak se vám to podaří aplikovat do života. Pamatujte, že nic se nemá přehánět. Začnete pomalu, třeba s jednou věcí.

Následující tipy berte jako inspiraci…

1. Rozčiluje vás vaše okolí? To, jak váš muž je nebo není akční. Jak jsou děti zamazané? A co když je potřeba se obrátit do sebe a zjistit, že ta nespokojenost ve skutečnosti pochází z vás. Navenek jste potom podrážděná a přecitlivělá a zbytečně se nervujete s věcmi, které jsou jen zástupným problémem. Až vás příště něco vytočí, zkuste se zastavit a zeptat se sama sebe, proč se to tak stalo a co můžete udělat pro to, aby se to neopakovalo.

2. Chodí vaše kamarádka pozdě? Když to víte, nemusíte se rozčilovat. Energii vložte jinam. Můžete buď po určitém čase čekání odejít, nebo prostoj vyplnit něčím jiným. Klidně tím, že budete pozorovat své okolí.

3. Nenechte emoce ostatních působit na vás. To, co si myslí, je jejich věc a vychází to z jejich zkušenosti. To, jaké vám dávají rady, opět vychází z jejich zkušenosti. Nemusíte se tak stresovat, že nejste dobrá matka, kuchařka, manželka, sportovkyně…, protože to někdo řekl. Pokud dáte do dané věci vaše maximum, není prostor pro nespokojenost.

Usmívejte se. Nic nestojí za to, abyste se rozčilovala!

4. Každý den věnujte alespoň chvilku sobě. Udělejte se nedostupnou. Ideálně to spojte s dechovými cvičeními. Velmi se mi osvědčilo dechové cvičení pránajáma. Je velice jednoduché, efektivní a má pozitivní účinky na naše zdraví.

5. Nepřebírejte problémy druhých na sebe. Je to velice častý nešvar. Trápíme se problémy ostatních. Nechte jim jejich problémy. Pomozte jim, až když vás požádají. Do té doby si nemusíte dělat vrásky.

6. Od určité večerní hodiny buďte offline. Nic vám neuteče. Věnujte ten čas raději lidem okolo vás.

7. Na procházky do přírody nechoďte připojení na internet. Pokud máte potřebu sdílet, můžete to udělat až později.

8. Pokud máte problém s přeskakováním z jedné činnosti na druhou a často si to ani neuvědomujete, vězte, že tím velmi tříštíte svou pozornost a energii. Zkuste používat nástroje jako například Be Focused nebo Top Tracker. Pokud pracujete mimo počítač, zkuste se vědomě hlídat nebo si jednoduše nastavte budík.

9. Vypněte televizi a nechoďte na informační portály. Od té doby, co nesleduji zprávy pravidelně a nemám televizi, jsem daleko pozitivnější člověk. Vnímám, že nic není tak zlé, jak nám média ukazují. A že lidské dobro stále žije.

10. Pročistěte si Facebook. Odhlašte se ze skupin, které už nepotřebujete a ve kterých nejste aktivní. Projděte si stránky, kterým jste dali like a snižte jejich počet. Přestaňte sledovat stránky, jejichž obsah s vámi nerezonuje. Přestaňte sledovat ty přátelé, kteří sdílejí obsah, při kterém cítíte naštvané čertíky v břiše.

11. Odhlašte se z newsletterů, které vám nic nepřinášejí a které nečtete.

12. Místo ranní kontroly vaší timeline na Facebooku, e-mailů nebo novinek, si ráno uvařte čaj a pusťte si dobrou muziku. To, jaký budete mít den, je vaše rozhodnutí, věřte mi.

13. Usmívejte se. Nic nestojí za to, abyste se rozčilovala. Usmějte se na paní v bance, na poště, na pana řidiče nebo prodavačku. Popřejte jim příjemný den.

14. Choďte do přírody. Mimo hluk. Mimo lidi. V přírodě jsme doma, tak se tam vracejme a nechoďme tam jenom na návštěvu.

15. Dýchejte. To je základ.

16. Buďte vědomá. V přítomném okamžiku. Žijte tady a teď a ne zítra, za měsíc, za rok.

 

Pole, pole!

Nicol Nekesa

 


 

Nicol NekesaNicol Nekesa o sobě říká:

Miluji cestování. Být na cestě mě uklidňuje, inspiruje a přináší mnohá poznání. První zlomovou cestou bylo šest měsíců v Keni, kterou jsem procestovala sama. Mezi ty nejintezivnější cestovní zážitky se prozatím řadí naplutí 1 000 kilometrů na mořském kajaku v rámci projektu Kayak Around Europe. Mimo jiné mám ráda dobrou kávu, dlouhé běhy, jógu, vaření a knihy. Nejšťastnější jsem v přírodě, kde si připadám doma. Můj život směřuje k minimalismu nejenom materiálnímu, ale i informačnímu. A nejčastěji mě potkáte bosky nebo v barefootkách. Sledovat mě můžete na www.shenekesa.com.

 

 

ŽIJTE (s) CYKLEM A DEJTE SI VOLNO!

 

Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho dále:


Novinky, akce, inspirativní články...

Napište komentář

* Povinné údaje