Byznys je válka – anebo ne?

text © 2017 Dana-Sofie Šlancarová, dana-sofie.cz / foto © pixabay.com

Některé věci nejsou takové, jaké se na první pohled zdají. Možná máte pocit, podobně jako jsem ho měla dlouho já, že McDonald’s je sice nekvalitní, ale velmi úspěšný byznys, za kterým stojí genialita jeho zakladatele Raye Kroce (který byl mimochodem synem českého emigranta).

Nedávno jsem ale zhlédla film The Founder (Zakladatel). Je to film právě o Rayi Krocovi – a nezobrazuje ho úplně v lichotivém světle. Jak to ve skutečnosti bylo nebo nebylo, to už se dnes asi nedozvíme, nicméně je to celkem jedno a film určitě stojí za zhlédnutí.

Ve filmu totiž proti sobě stojí dva druhy podnikání. Nazvu ho mužským a ženským, ale jsem si vědoma toho, že to nemusí být přesné, jen přibližné. Ray Kroc je symbolem toho mužského druhu podnikání. Má velké ambice a dokáže si za nimi jít, a to bez ohledu na prostředky, které volí. Chce růst a růst a nic mu není dost. Chce víc a víc. A tak sice na jednu stranu chytře objeví, jak místo hamburgerů vydělávat na realitách (pronájmu pozemků pod prodejnami), což mu umožní financovat rychlou expanzi. Ale na druhou stranu také objeví, jak ošidit původní receptury, aby suroviny byly levnější a on víc vydělal.

Proti němu stojí bratři McDonaldové, od nichž si původně Kroc koupil první frančízu (zakladatelem firmy McDonald’s tedy Kroc rozhodně není!). McDonaldovic firma začínala jako rodinná – a stavěla na kvalitě přípravy i kvalitě surovin. To je tedy ta ženská strana podnikání – naše máma nebo babička, která ty koláče nikdy neošidí a vždycky je dělají s láskou, a proto jsou tak skvělé. (Ale přitom i McDonaldové dokázali přemýšlet pokrokově a vymyslet skvělý efektivní způsob přípravy.)

Bratři-skuteční zakladatelé nakonec nemají šanci. Vlk nikoli z Wall Streetu, ale z Illinois je převálcuje a připraví o všechno… V klíčové scéně na záchodě v právnické firmě (poté, co bratry de facto připravil o jejich firmu, jméno i iluze), se mezi jedním z bratrů a Krocem odehraje rozhovor, který jasně popisuje rozdíl mezi mužským a ženským businessem: „Hoši,“ říká Kroc (jak to vnímám já), „byznys je válka. A vy do něj nepatříte. Nebo byste byli schopni udělat takovou sviňárnu, jako jsem udělal já?“

A u této věty mi to došlo. Mužské vidění businessu je právě takové. Podnikání je pro muže obrazem boje. A je to v pořádku, muži to tak potřebují. Proto se vždycky prali, bojovali ve válkách, hráli fotbal – a ničili v podnikání konkurenci. Je to přirozené vyjádření jejich přirozené agresivity…

Já osobně si myslím, že pokud do toho vstoupí žena, tak ji to dříve nebo později začne ničit. Za prvé ta potřeba neustálého růstu a výsledků a zvyšování obratu často bez ohledu na přirozené plynutí a práci v klidu a bez tlaku. To je proti její přirozené cykličnosti, kterou má v DNA a v děloze. Žena ví, že všechno kolem nás i my samotní procházíme neustálým cyklem aktivity a odpočinku, růstu a poklesu, dne a noci, úspěchu a neúspěchu.

Za druhé žena nechce bojovat a ničit konkurenci. Ona ví, že konkurence je mýtus, protože každý z nás je ve skutečnosti jiný a každý z nás si najde své zákazníky a klienty. Ona vidí, že marketingové strategie na mnoha frontách přestávají fungovat, protože lidé nemají jen mozek, ale mají i srdce. A když nedáváme srdcem, lidé dříve nebo později od nás přestanou brát a nakupovat…

A tak ženy churaví a trpí syndromem vyhoření nebo chronické únavy. Protože někde uvnitř vědí, že současný svět možná spěje do záhuby a možná jenom prostě není příjemný k žití. Ale když si to nedokážou pojmenovat, není jim dobře. Dlouhodobě.

A pak to některé možná objeví a chtějí to změnit. A začnou o tom mluvit se svými muži a muži kolem. Jenže ti jim často ještě nerozumí. Tichý hlásek jemné krásné květiny: „Prosím, mohli bychom to zkusit jinak?“ zaniká v řevu motoru parního válce: „Ještě si podmaním tenhle kus světa!

A moudrá žena ani nechce s muži bojovat. Váží si jich za to, že jsou jiní než ona, miluje jejich mužskou energii, uchvacuje ji jejich síla a inspiruje ji jejich tah na branku. Ale není to její styl a ona tak dlouhodobě nemůže podnikat a žít. A tak moudrá žena hledá svůj ženský přístup a to, jak ho přidat k tomu mužskému. Protože jen tak je možné dosáhnout harmonie…

 

Jaké je tedy ženské podnikání? Je tu vůbec nějaké? Nějaké, které by se skutečně lišilo od toho mužského, ne ho jen kopírovalo v sukních?

Máte nějaké své zkušenosti? Podělte se o ně s námi v komentářích k tomuto článku…

 

ŽIJTE (s) CYKLEM I V BYZNYSU!

 

Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho dále:


Novinky, akce, inspirativní články...

Naší vášní ve firmě Cyklická žena, s.r.o. je pro vás neustále chystat nové produkty a inspirace z oblasti cykličnosti i vědomého života. Zajímají vás tato témata a chcete zůstat v obraze? Zadejte svůj e-mail – a naše inspirace je vaše. A když toho budete mít dost, vždycky se můžete jedním kliknutím odhlásit. :-) Vaše osobní data hlídáme jako ostříž (jak to děláme, se dočtete tady).

… každou neděli ve vaší e-mailové schránce!

1 Komentář

  • Ondrej

    Odpověď Odpovědět Úterý - 28. listopadu, 2017

    Nejsem si jisty, jestli existuji nejake muzske a zenske principy v podnikani. Spis bych zde rozlisoval “byznys” a “zivnost”. Zivnost je cca konstantni, cyklicky proces, ktery slouzi k uhrade zivotnich nakladu… Zatimco byznys je ambicioznejsi zalezitost, kde bych mluvil o prirode a prirozenem vyberu, ktery muzeme shrnout jednou podstatnou vetou: “kdo neinovuje, umre”. Ostatni veci jsou uz “omacka” okolo, takovy kolorit, ktery k byznysu patri… Kazdopadne, a ted me klidne ukamenujte, s zenskymi podnikatelkami mam subjektivni zkusenost takovou, te jsou mnohem zakernejsi a agresivnejsi nez muzi… ?

Napište komentář

* Povinné údaje