Pohádka o jedné ženě a jednom podnikání aneb kde se vzala Brána k dětem?

text © 2016 Dana-Sofie Šlancarová a Lucie Harnošová / foto © archiv Lucie Harnošové

EM6B2687bu(rozhovor Dany-Sofie Šlancarové s Lucií Harnošovou, majitelkou Brány k dětem)

Luci, ty jsi majitelkou obchodu Brána k dětem, který má své kamenné prodejny v centru Brna i v centru Prahy. Jak tento projekt vznikl a odkud se vzal jeho název?

Brána k dětem vznikla před osmi lety, v době, kdy jsem měla miminko. Impulzem byl naprostý nedostatek látkových plen a příslušenství v České republice. Když jsem byla těhotná, rozhodla jsem se, že chci používat látkové pleny a praktikovat bezplenkovou komunikační metodu. U nás ale v té době nebyly moderní látkové plenky dostupné, respektive jen minimálně. Vyzkoušeli jsme, co se na trhu nabízelo, ale nevyhovovalo nám to, a tak jsem se rozhodla objednat plenky ze zahraničí.

Později jsem organizovala hromadné objednávky společně s dalšími nadšenými kamarádkami. A hlavně jsem začala po vyzkoušení různých typů plenek pořádat přednášky na téma zdravé přebalování, o které byl velký zájem. No a to byl začátek. S podporou rodiny jsem se rozhodla, že otevřeme kamenný obchod v Brně, aby se mohly informace o plenkách a dalších tématech lépe šířit. Později jsem otevřeli e-shop a další kamenné prodejny (v Praze, Pardubicích, Jičíně, Košicích a nově také v Olomouci). Název se přirozeně vyvinul z prodejen zdravé výživy Brána ke zdraví, které otevřela moje maminka už před patnácti lety.

 

Co všechno na pultech Brány k dětem tví zákazníci najdou?

Zdravé a šetrné produkty pro celou rodinu. Zaměřujeme se na lokální a eticky vyráběné kvalitní zboží, které neobsahuje škodlivé látky.

Jádrem našeho obchodu jsou látkové pleny a potřeby pro bezplenkovou komunikační metodu. Dále nabízíme široký sortiment šátků na nošení dětí, ergonomických nosítek a nosicího oblečení. Prodáváme také dětské oblečení, kojenecké potřeby nebo hračky z přírodních materiálů. Samostatnými kapitolami jsou ekologické potřeby pro ženy, přírodní kosmetika a ekodrogerie. Nedílnou součástí obchodu je literatura pro rodiče a knihy s tématem osobního rozvoje.

 

Jak se žena jako ty stane podnikatelkou?

Prvním impulsem bylo nadšení z osvěty. Práce, která mi dávala a dává smysl a v níž vidím své poslání. Nemohla bych dělat práci jenom pro peníze nebo pro práci samotnou. Vždycky potřebuju vidět přesah a cítit smysl. I proto jsem pro Bránu k dětem vymyslela motto „Nákup všemi smysly“.

 

IMG_6880Mohla bys stručně popsat, co všechno jsi na své podnikatelské cestě zažila? S jakými ses potýkala neúspěchy a co tě drželo u toho, že to dáš, když přišly překážky a obtíže?

Za osm let podnikání jsem zažila nadšení i propady, ztrátu důvěry, loajální i neloajální zaměstnance, skvělé i rozpadlé týmy, zrady, pomluvy a závist, radost i zklamání, podporu i finanční krize… Asi podobné situace, jaké zažívá každý podnikatel. Mnoho věcí, které vypadají snadně, vznikají desítky a stovky hodin v potu mnoha lidí. A naopak některé věci, které vypadají náročně, plynou jako řeka sama, aniž bych musela vyvíjet větší úsilí.

V největších krizích se vždycky zrodilo něco nového a krásného. Stačilo přestát tu bolest, dojít na dno a tam čekal nový nápad či velká blízkost s rodinou nebo s týmem. Jelikož máme rodinný podnik, v krizi se vždy pozná, jak naše rodina drží pospolu. Jak se navzájem podporujeme a podržíme.

Postupně jsem také změnila své hodnoty. Dříve jsem chtěla všem pomáhat, ale bylo to až na úkor firmy či mě samotné. Fungovali jsem spíš jako charita než byznys. Časem jsem se naučila oddělovat byznys od dobročinných projektů. Víc jsem se naučila hlídat si energii a čas. Vidím, že jdeme efektivnější cestou. Hodně mi pomáhá také moje blízká přítelkyně, která má přibližně stejně velký tým a firmu a společně sdílíme podnikatelské radosti i starosti. Nyní cítím, že nastal čas na mentora, tak se rozhlížím, kdo mě inspiruje… Zkrátka společně s firmou neustále rostu a navzájem se zrcadlíme.

 

Ty ve svém podnikání propojuješ jak svět hmoty, tak duchovno, což nebývá úplně obvyklé. Vnímáš to jako oddělené světy?

Nelze to rozdělit. V dnešní nové době už ne.

 

profilovky_38Pokud bych měla vyjmenovat ženy s velkým Ž, které mám kolem sebe, určitě budeš mezi nimi. Podnikáš, jsi máma dvou krásných dětí, žena úžasného muže, jsi krásná a přitažlivá žena… Sleduju tvoje aktivity (ne)pravidelně na Facebooku a pokaždé obdivuju množství věcí, které zvládáš – i to, jak si dokážeš užívat život. Co ti v tom pomáhá? Co tě nese? Co ti dává energii?

Děkuji, jsem vděčná za svůj život. Přesto nemám moc ráda takové superlativy, protože to v online světě často vede k tomu, že se srovnáváme a propadáme smutkům, pokud zrovna nejsme tak oslnivé a úžasné, jako je jiná žena. A ona se vždycky najde jiná žena, která je na tom lépe. Občas to nezvládám. Občas se nechovám hezky ke svým blízkým, občas nestihám řešit pracovní věci, občas jsem na dně. Občas je spousta mých projektů spíš handicapem než výhodou, protože se ztrácím v tom, na co se mám aktuálně soustředit. Je to můj životní styl, nešlo by to jinak, ale nese to sebou výhody i nevýhody.

Čím jsem starší a zkušenější, tím se v tom umím lépe orientovat. Tudíž se o to rychleji dokážu vzchopit z propadů, vzpamatovat se ze srovnávání – a pokud uvíznu v nějakém zmateném bludišti na delší čas, pomůžou mi moje hodnoty. Pomáhá mi najít si čas pro sebe, uzavřít se, jít do přírody nebo si zatančit… Najít způsob, který mi otevře srdce, díky němuž uslyším svoji duši, a ta mě vždy vrátí na cestu, po které chci kráčet.

Jsem intuitivně logický typ ženy, takže vždy hledám svůj směr. Velmi mi pomohlo poznat sama sebe, což je samozřejmě nekončící proces, protože za hranicí naší komfortní zóny je vždy i nový rozměr nás samotných. Ale už se v sobě orientuji víc, než když mi bylo dvacet, a za to jsem vděčná. S pochopením přišla i sebeláska. A se sebeláskou síla, že nemusím hledat podporu venku, ale že ji mám v sobě.

Ale samozřejmě mne nese a energii mi dodává také moje rodina, čas, který spolu prožíváme, moje děti i polarita a hloubka v našem manželství. Ale vím, že ten první impuls musí vycházet vždy ze mě. Pokud nevyjde, venku mě to nezachrání. Ať jsou kulisy sebekrásnější.

 

P1010144Jsi také žena, která respektuje svůj cyklus. Jak konkrétně se to promítá ve tvém osobním životě a ve tvém podnikání?

Celý náš tým pracuje s cykličností. Snažíme se, aby svůj cyklus respektovala každá žena pracující v Bráně k dětem. Nově příchozí jsou „zasvěceny“ nebo proškoleny, pokud neznají koncept ženské cykličnosti. Usilujeme o to, abychom se v rámci týmu domlouvaly a každá fungovala v souladu s energií, kterou jí zrovna aktuální fáze nabízí.

A tak třeba žena na prodejně, která je ve fázi stařeny a potřebuje se v klidu usebrat, není nucena komunikovat se zákazníky, ale může se věnovat v „zákulisí“ naskladňování zboží. Klientkám se místo ní může věnovat žena ve fázi matky, které to zrovna dobře půjde a bude se v této roli cítit skvěle.

 

Jakým způsobem komunikuješ o svých cyklických náladách a potřebách navenek – jak směrem ke svým kolegům a kolegyním, tak ke svému muži a dětem?

Otevřeně. Protože jsem ženskou cykličností nadšena, snažím se ji šířit a zprostředkovávat světu dál. A lidé tyto informace se zájmem přijímají a vnášejí i do svých životů, protože jsou pravdivé a fungují. S kamarádkami i kolegyněmi v práci sdílíme záležitosti, které přináší cyklus, úplně přirozeně – mluvíme o nich jako o jiných běžných věcech, které nám život přináší. Nedávno jsem zveřejnila článek o volné menstruaci. Během pár týdnů měl tisíce sdílení a já jsem se opět přesvědčila tom, že když dělám věci otevřeně a ve flow, pak to má největší ohlasy.

 

Co bys vzkázala všem cyklickým ženám?

Naplňujme všechny náš největší potenciál. Což neznamená tisíce projektů, může to být jen samotné naplno prožité otevřené BYTÍ.


EM6B1908Lucie Harnošová je majitelka Brány k dětem a lektorka kontaktního rodičovství, bezplenkové komunikační metody, zdravého přebalování a nošení dětí. Spoluzaložila konferenci Aktivní rodičovství, projekt Radost s dětmi a řadu dalších projektů z oblasti vzdělávání a zdravého životního stylu. Je vdaná a se svým mužem má dvě dcery.

(Pusťte si také tento rozhlasový rozhovor s Honzou Harnošem, Lucčiným mužem, o tom, jaké to je být mužem na mateřské dovolené.)

 

ŽIJTE (s) CYKLEM I VE SVÉM PODNIKÁNÍ!

 

Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho dále:


Novinky, akce, inspirativní články...

Naší vášní ve firmě Cyklická žena, s.r.o. je pro vás neustále chystat nové produkty a inspirace z oblasti cykličnosti i vědomého života. Zajímají vás tato témata a chcete zůstat v obraze? Zadejte svůj e-mail – a naše inspirace je vaše. A když toho budete mít dost, vždycky se můžete jedním kliknutím odhlásit. :-) Vaše osobní data hlídáme jako ostříž (jak to děláme, se dočtete tady).

… každou neděli ve vaší e-mailové schránce!

Napište komentář

* Povinné údaje