Opravdu chcete sklenici vody?

text © Fred Kofman a Dana-Sofie Šlancarová, dana-sofie.cz / foto © pixabay.com a archiv nakladatelství OSULE

glass-845853_1280Udělejme si takový malý myšlenkový experiment. Myslete na něco, co byste chtěli, ať už je to cokoli. A teď se sami sebe zeptejte – kdybych tu věc získal, je něco, co je ještě důležitější než ta věc sama? Dám vám velmi jednoduchý příklad: chtěl bych třeba sklenici vody. „Chci sklenici vody!“ A teď se sám sebe zeptám takto: kdybych dostal sklenici vody, co by bylo pro mě ještě důležitější než samotná sklenice vody? Vodu chci proto, že se chci napít, a napít se chci proto, že mám žízeň. Takže to, co ve skutečnosti doopravdy chci, je nemít žízeň. A vida! To je přece něco úplně jiného než sklenice vody!

Samozřejmě – chci-li zahnat žízeň, může mi k tomu sklenice vody dobře posloužit. Ale není to jediný prostředek, jak tohoto cíle dosáhnout. Pokud tomu porozumíte (že mojí skutečnou potřebou je zahnat žízeň), můžete mi například odpovědět: „Hele, obyčejnou vodu nemám, ale mám tu minerálku.“ Nebo: „Vodu sice nemám, ale mám pomeranč.“ Já jsem sice nepožádal ani o pomeranč, ani o minerálku, nicméně protože vy víte, že mi ve skutečnosti jde o zahnání žízně, jste schopni najít spoustu dalších možností, jimiž lze podstatě mého požadavku vyhovět. Čímž se dramaticky zvětšuje prostor pro vyjednávání.

Jakmile totiž lidé přestanou bojovat o své pozice nebo o to, co řekli, že chtějí, a začnou se místo toho ptát, co oba vlastně chtějí skutečně a jak by bylo možné toho dosáhnout, mnohonásobně se zvětšuje prostor pro potenciální řešení a vzájemnou shodu.

Fred Kofman v audionahrávce Vědomý business

 

fred kofmanS Fredem Kofmanem, autorem knihy Vědomý business, jsem se osobně potkala v roce 2010 na jeho pražské přednášce, na které jsme křtili české vydání této knihy. Po dlouhých měsících nad překladem jsem si Freda, na základě všech těch úžasných myšlenek v knize, představovala asi jako Gandalfa. Vysokého a moudrého muže. Jaké bylo moje překvapení, když jsem mu mohla stát tváří v tvář. Tu moudrost jsem odhadla dobře, ta tam byla. Ale Fred byl asi tak vysoký jako já (mám metr šedesát) a připomínal spíš indiánskou babičku. Šibalské oči, které vědí, tehdy trochu unavené po několikadenní sérii workshopů a přednášek pro české podnikatele.

Fred to vůbec netuší, ale byl to právě on, kdo odstartoval moje samostatné firemní podnikání. Když jsme totiž spolu po přednášce seděli a povídali si, vtiskl mi do ruky CD s nápisem identickým jako měla kniha, kterou jsme právě pokřtili. Pak jsme dál mluvili o údělu lektora cestujícího tam a zpátky celým světem, že je to super, ale taky únavné, někdy ve firmách reagují a jindy je to porod – a potom jsme se rozešli zase každý svou cestou. On domů do Argentiny, já do jižních Čech.

Ta tři CD v krabičce jsem si poslechla za pár dní a hned jsem měla jasno. Musím jim pomoci na svět v čerské verzi, protože je to něco, co má moc měnit životy lidí. A tak jsem se jala konat. Založila jsem si firmu (vklad byl tehdy ještě 200 000, ale půjčil mi ochotně kamarád), najala si překladatele, pak herce, pak nahrávací studio a do roka a do dne bylo audionahrávka na světě.

Vedbuss_CDNaučila jsem se u toho mnoho věcí. Jak koordinovat projekt. Jak koordinovat lidi. Jak dělat režiséra. Jak stříhat audio. Jak si práci užívat. Jak dělat business vědomě… A jak nerozlišovat mezi prací a životem, ale kontinuálně se ve svém životě bavit a užívat si ho.

Fred a jeho myšlenky jsou pro mne inspirací dodnes. Znovu a znovu se k nim vracím a zjišťuju, že je zase chápu trošku jinak, na jiné úrovni, a že mi dávají nový smysl.

A když jsem teď po nějaké době znovu četla citovaný úryvek o sklenici vody a našich skutečných touhách, musela jsem se znovu zamyslet nad tím, jak jednoduché to je v principu, ale jak těžké je tyhle věci aplikovat v praxi.

Například v partnerském soužití. Muž je muž a chce věci mužskou cestou. Žena je žena a prosazuje svoji ženskou cestu. Na povrchu se zdá, že tyto dvě cesty jdou proti sobě a není možné je propojit. Když se ale partneři začnou bavit o tom, co chtějí doopravdy, jaké jsou jejich skutečné potřeby a skutečné záměry, najednou dospějí k témuž: On chodí do práce a tvrdě maká, aby se jeho rodina měla dobře a byla spokojená. Ona chce, aby chodil míň do práce a byl víc s rodinou, aby rodina byla spokojená.

Na této úrovni se oba dva potkávají. Oba mají stejnou žízeň a na této úrovni se jim může podařit nalézt řešení, které bude přijatelné pro oba. Bude to minerálka nebo pomeranč nebo rovnou bydlení u studánky?

A stejně tak je to v podnikání nebo v zaměstnání. Většině z nás jde o dobro věci, ale jakmile se potkávají dva odlišné názory, přicházejí emoce, naše ego – a řešení se zdá nemožné najít… A přitom i tam bychom po důkladném rozhovoru zjistili, že naše žízeň je stejná.

A tak mám pro vás výzvu. Zkuste se i vy zamyslet nad Fredovým příměrem a nad tím, co skutečně chcete – a co chce váš partner v komunikaci, ať už je to partner životní nebo kolega či šéf či podřízený. A zkuste podle Fredova návrhu jednat…

 

ŽIJTE (s) CYKLEM A HLEDEJTE TO PODSTATNÉ!

 

Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho dále:


Novinky, akce, inspirativní články...

Naší vášní ve firmě Vědomý svět s.r.o. je pro vás neustále chystat nové produkty a inspirace z oblasti cykličnosti i vědomého života. Zajímají vás tato témata a chcete zůstat v obraze? Zadejte svůj e-mail – a naše inspirace je vaše. A když toho budete mít dost, vždycky se můžete jedním kliknutím odhlásit. :-) Vaše osobní data hlídáme jako ostříž (jak to děláme, se dočtete tady).

… každou neděli ve vaší e-mailové schránce!