text © 2015 Marcela Hrubošová / ilustrace z její knihy Tahák na úspěšné podnikání
Možná i vy si právě kladete tyto otázky:
- Chci začít podnikat, ale jak to udělat, když nemám žádné prostředky do začátku?
- Kde a jak začít, abych dostala za své podnikatelské aktivity zaplaceno a neskončila v dluzích?
- Je od začátku nutné promýšlet možnosti, že to nevyjde, nebo člověka akorát brzdí negativní emoce, když takto uvažuje?
Pravda je, že podnikání je proces a od nápadu ke skutečně prosperující firmě vede zdlouhavá cesta. Ale právě proto není třeba hned na začátku řešit peníze. Na začátku je totiž nejdůležitější si ujasnit, co vlastně přesně chcete dělat, a taky se přesvědčit, jestli je váš nápad smysluplný a reálný. Jestli pro svůj produkt nebo službu najdete klienty a zákazníky, a jestli tak pro vás podnikání může být skutečnou obživou.
Podívejme se na podnikání pohledem, který je možná netradiční, ale může vám při jeho budování velmi pomoci: Stejně jako se v životě ženy projevují cykly, stejně tak i podnikání má své pravidelné fáze, které se hned od počátku pravidelně opakují v průběhu celého podnikatelského života.
Těmito fázemi jsou NÁPAD, PILOT a START-UP (firma).
Fáze NÁPADU
Tohle je ta úplně první fáze, kdy vás napadne myšlenka, že na trhu něco chybí a vy víte, že na to máte „lék“, že můžete lidem pomoci vyřešit jejich problém, na který zatím není „recept“, anebo přinášíte nějaké vylepšení čehokoli.
Nápad je počátek všeho. Nápad je myšlenka, která nás napadla a nutí nás, abychom ji dál rozvíjeli do snů, přání a reality. Je to cokoliv, co zaměstnává naši mysl a vede nás k tomu, abychom jednali a tuto myšlenku realizovali.
A pochopitelně máme nápady, které nám zůstanou jen v hlavě a nikdy nejsou realizovány (a je to tak v pořádku;-), a jiné, které nějak dostaneme ven, ale pak to stejně nevyjde (i to je v pořádku), anebo se do nich obujeme a realizujeme je naplno.
Pokud se jedná o podnikatelský nápad, o něco, co by nám mělo přinášet obživu, je naprosto zásadní takový nápad velmi dobře promyslet – a to hned ze dvou důvodů.
Důvod první: Je nápad dostatečně nosný, aby splňoval definici podnikání, tedy že půjde o „soustavnou činnost za účelem zisku“? Pokud je naše odpověď ano, pak se do něj můžeme pustit. Pokud je naše odpověď ne, je lepší počkat na jiný, lepší nápad.
Důvod druhý: Dokážeme svým nápadem naplnit tři základní otázky pro stanovení CÍLE, a to, že a) zajistíme obživu sobě, b) zajistíme obživu své rodině a c) přineseme užitek lidem a celé společnosti? I zde platí totéž co u předchozí otázky.
Jak dlouho fáze NÁPADU trvá? Klidně i jeden rok. Nápad nám stále leží v hlavě, stále nad ním přemýšlíme – a to je jen dobře! Čím více se svému nápadu v myšlenkách věnujeme, tím více vidíme možností a příležitostí, kterých jsme si dřív vůbec nevšimli. A tak vám doporučuji, abyste si poctivě zapisovali vše, co vás k vašemu nápadu dál napadne nebo zaujme.
A aby vaše zápisky měly správný směr, je důležité si ve fázi NÁPADU odpovědět na tyto základní otázky:
- CO jdu dělat?
- PROČ to jdu dělat?
- KDO to bude dělat?
- KDE to budu dělat?
- KDY se do toho pustím?
- JAK to budu dělat?
- Pro KOHO to budu dělat = kdo je moje cílová skupina?
- ZA KOLIK peněz to budu dělat?
Výsledkem odpovědí na tyto otázky pak bývá první velmi jednoduchý podnikatelský plán/záměr, který nám zachytí naši podnikatelskou vizi na papíře. V dalších fázích podnikání je nám pak velkým pomocníkem, protože se nezřídka dostáváme na scestí tím, jak nám přicházejí do cesty nové příležitosti a možnosti, které nám okolí nabízí a život přináší, a my začínáme honit příliš mnoho zajíců.
„Honíš-li dva zajíce najednou, nechytíš ani jednoho.“
Fáze PILOTU
Fáze PILOTU nám přináší období takzvaného „podnikání nanečisto“, kdy získáváte první zkušenosti s:
- oslovováním zákazníků,
- prezentováním sebe a svého výrobku či služby,
- hledáním nejvhodnější cesty, jak výrobek nebo službu zákazníkům doručit,
- zjišťováním, jaké ceny si za něj můžete říct.
V této fázi je důležité odpovědět si také na následující otázky:
- Existuje na trhu něco podobného?
- Jaká je moje konkurence?
- Můžu svůj nápad realizovat sama, nebo se potřebuju s někým spojit?
Tato fáze by vám už měla ukázat, jestli se svým nápadem uživíte a jestli z něj budete mít dostatečný příjem. Pokud ano, pak můžete rozjet podnikání naplno. A pokud ne, nejspíš jste nenašla tu správnou „díru na trhu“ a nápad lidi neoslovil, takže je třeba jít a hledat dál.
Fáze START-UPU
Takže teď už máte nápad, který jste si otestovali v pilotu jako smysluplný a realizovatelný. Máte první klienty nebo svůj výrobek či službu. Víte, kdo je váš trh. Znáte svou konkurenci. Přicházejí vám vaše první příjmy…
Znáte celý proces podnikání – od hledání klienta až po zaplacení za svou práci – a to je právě ten okamžik, kdy přecházíte do fáze START-UPU neboli budování firmy. V této fázi už je nutné vše dobře plánovat a vědět:
- jaký je váš záměr a vize,
- kam se chcete v čase dostat,
- jakou zvolíte strategii,
- kolik ke svému podnikání budete potřebovat finančních prostředků,
- jaká rizika vám v podnikání hrozí,
- jak tato rizika eliminovat nebo zajistit,
- jak dosáhnout svých cílů,
- jak si nastavit chod firmy,
- co všechno to obnáší
- a co všechno to může nebo bude stát.
Kdo si prošel všemi fázemi a dostal se až sem, do této fáze, zaslouží si velkou poklonu a velké poděkování. Jsou to lidé, kteří objevili v určitém čase naši potřebu nebo nám pomáhají řešit nějaký problém. A i když se dnes zdá, že jejich podnikání běží jako na drátku a mají už zaběhlé a úspěšné firmy, vězte, že k tomu, aby byly úspěšní, si každý takový člověk musel projít všemi jednotlivými fázemi, které jsem vám právě popsala
A navíc: s každým novým produktem, inovací nebo službou těmito fázemi každý podnikatel prochází zas a znovu. Jediný rozdíl je ten, že ten, kdo prošel jednou, už ví, jak na to, má zkušenosti a zvládá to o něco rychleji než ostatní..
Ale naučit se to můžete i vy. Vím to, protože jsem si tím sama mnohokrát prošla, naposledy při budování svého projektu a vzdělávací akademie Finance pro radost.
Co je při tom nejdůležitější? Vytrvat, být soudná, nic si nenalhávat a neházet s prvním neúspěchem flintu do žita. Neřešte důsledky, ale hledejte příčiny, PROČ se vám něco nedaří. Když budete znát odpověď na tuto otázku, vždycky pak najdete způsob, JAK NA TO.
A pokud se svým podnikáním potřebujete poradit, pokud potřebujete popostrčit nebo zjistit, jak dál, může vám být výborným pomocníkem moje kniha Tahák na úspěšné podnikání, anebo si u mne můžete domluvit individuální konzultace. Kontakt na mě je marcela@financeproradost.
se celý svůj profesní život věnuje financím. Vystudovala Vysokou školu finanční a správní, obor pojišťovnictví. Začínala ve státní správě, kde se specializovala na kontrolní činnost v oblasti daní a vymáhání pohledávek. Od roku 2000 působila na významných manažerských pozicích v největších pojišťovnách na českém a slovenském trhu a jako generální ředitelka vedla nadnárodní inkasní společnost. Jejím posledním zaměstnáním ve světě velkých korporací byl post ředitelky úseku vymáhání pohledávek v bankovním sektoru.
Dnes se plně věnuje vzdělávání ve finanční gramotnosti ve své společnosti Finance pro radost. V roce 2013 založila Akademii Finance pro radost, kde učí rodinným, osobním a firemním financím. Podporuje ženy v jejich uplatnění na trhu práce a působí také jako mentorka pro začínající podnikatele a podnikatelky. Autorka knihy Tahák na úspěšné podnikání.
ŽIJTE (s) CYKLEM I V PODNIKÁNÍ!
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho dále:
Napište komentář