Marcela Hrubošová: Nejen ženy procházejí cykly – i podnikání má své fáze!

text © 2015 Marcela Hrubošová / ilustrace z její knihy Tahák na úspěšné podnikání

 
Podnikejte chytře a úspěšně!

Možná i vy si právě kladete tyto otázky:

  • Chci začít podnikat, ale jak to udělat, když nemám žádné prostředky do začátku?
  • Kde a jak začít, abych dostala za své podnikatelské aktivity zaplaceno a neskončila v dluzích?
  • Je od začátku nutné promýšlet možnosti, že to nevyjde, nebo člověka akorát brzdí negativní emoce, když takto uvažuje?

Pravda je, že podnikání je proces a od nápadu ke skutečně prosperující firmě vede zdlouhavá cesta. Ale právě proto není třeba hned na začátku řešit peníze. Na začátku je totiž nejdůležitější si ujasnit, co vlastně přesně chcete dělat, a taky se přesvědčit, jestli je váš nápad smysluplný a reálný. Jestli pro svůj produkt nebo službu najdete klienty a zákazníky, a jestli tak pro vás podnikání může být skutečnou obživou.

Podívejme se na podnikání pohledem, který je možná netradiční, ale může vám při jeho budování velmi pomoci: Stejně jako se v životě ženy projevují cykly, stejně tak i podnikání má své pravidelné fáze, které se hned od počátku pravidelně opakují v průběhu celého podnikatelského života.

uryvek_1

Těmito fázemi jsou NÁPAD, PILOT a START-UP  (firma).

 

Fáze NÁPADU

Tohle je ta úplně první fáze, kdy vás napadne myšlenka, že na trhu něco chybí a vy víte, že na to máte „lék“, že můžete lidem pomoci vyřešit jejich problém, na který zatím není „recept“, anebo přinášíte nějaké vylepšení čehokoli.

Nápad je počátek všeho. Nápad je myšlenka, která nás napadla a nutí nás, abychom ji dál rozvíjeli do snů, přání a reality. Je to cokoliv, co zaměstnává naši mysl a vede nás k tomu, abychom jednali a tuto myšlenku realizovali.

A pochopitelně máme nápady, které nám zůstanou jen v hlavě a nikdy nejsou realizovány (a je to tak v pořádku;-), a jiné, které nějak dostaneme ven, ale pak to stejně nevyjde (i to je v pořádku), anebo se do nich obujeme a realizujeme je naplno.

Pokud se jedná o podnikatelský nápad, o něco, co by nám mělo přinášet obživu, je naprosto zásadní takový nápad velmi dobře promyslet – a to hned ze dvou důvodů.

Důvod první: Je nápad dostatečně nosný, aby splňoval definici podnikání, tedy že půjde o „soustavnou činnost za účelem zisku“? Pokud je naše odpověď ano, pak se do něj můžeme pustit. Pokud je naše odpověď ne, je lepší počkat na jiný, lepší nápad.

Důvod druhý: Dokážeme svým nápadem naplnit tři základní otázky pro stanovení CÍLE, a to, že a) zajistíme obživu sobě, b) zajistíme obživu své rodině a c) přineseme užitek lidem a celé společnosti? I zde platí totéž co u předchozí otázky.

Jak dlouho fáze NÁPADU trvá? Klidně i jeden rok. Nápad nám stále leží v hlavě, stále nad ním přemýšlíme – a to je jen dobře! Čím více se svému nápadu v myšlenkách věnujeme, tím více vidíme možností a příležitostí, kterých jsme si dřív vůbec nevšimli. A tak vám doporučuji, abyste si poctivě zapisovali vše, co vás k vašemu nápadu dál napadne nebo zaujme.

A aby vaše zápisky měly správný směr, je důležité si ve fázi NÁPADU odpovědět na tyto základní otázky:

  • CO jdu dělat?
  • PROČ to jdu dělat?
  • KDO to bude dělat?
  • KDE to budu dělat?
  • KDY se do toho pustím?
  • JAK to budu dělat?
  • Pro KOHO to budu dělat = kdo je moje cílová skupina?
  • ZA KOLIK peněz to budu dělat?

tahak_citat1Výsledkem odpovědí na tyto otázky pak bývá první velmi jednoduchý podnikatelský plán/záměr, který nám zachytí naši podnikatelskou vizi na papíře. V dalších fázích podnikání je nám pak velkým pomocníkem, protože se nezřídka dostáváme na scestí tím, jak nám přicházejí do cesty nové příležitosti a možnosti, které nám okolí nabízí a život přináší, a my začínáme honit příliš mnoho zajíců.

„Honíš-li dva zajíce najednou, nechytíš ani jednoho.“

 

Fáze PILOTU

Fáze PILOTU nám přináší období takzvaného „podnikání nanečisto“, kdy získáváte první zkušenosti s:

  • oslovováním zákazníků,
  • prezentováním sebe a svého výrobku či služby,
  • hledáním nejvhodnější cesty, jak výrobek nebo službu zákazníkům doručit,
  • zjišťováním, jaké ceny si za něj můžete říct.

V této fázi je důležité odpovědět si také na následující otázky:

  • Existuje na trhu něco podobného?
  • Jaká je moje konkurence?
  • Můžu svůj nápad realizovat sama, nebo se potřebuju s někým spojit?

Tato fáze by vám už měla ukázat, jestli se svým nápadem uživíte a jestli z něj budete mít dostatečný příjem. Pokud ano, pak můžete rozjet podnikání naplno. A pokud ne, nejspíš jste nenašla tu správnou „díru na trhu“ a nápad lidi neoslovil, takže je třeba jít a hledat dál.

 

Fáze START-UPU

Takže teď už máte nápad, který jste si otestovali v pilotu jako smysluplný a realizovatelný. Máte první klienty nebo svůj výrobek či službu. Víte, kdo je váš trh. Znáte svou konkurenci. Přicházejí vám vaše první příjmy…

Znáte celý proces podnikání – od hledání klienta až po zaplacení za svou práci – a to je právě ten okamžik, kdy přecházíte do fáze START-UPU neboli budování firmy. V této fázi už je nutné vše dobře plánovat a vědět:

  • jaký je váš záměr a vize, 
  • kam se chcete v čase dostat, 
  • jakou zvolíte strategii,
  • kolik ke svému podnikání budete potřebovat finančních prostředků,
  • jaká rizika vám v podnikání hrozí,
  • jak tato rizika eliminovat nebo zajistit,
  • jak dosáhnout svých cílů,
  • jak si nastavit chod firmy,
  • co všechno to obnáší
  • a co všechno to může nebo bude stát.

tahak_citat2

Kdo si prošel všemi fázemi a dostal se až sem, do této fáze, zaslouží si velkou poklonu a velké poděkování. Jsou to lidé, kteří objevili v určitém čase naši potřebu nebo nám pomáhají řešit nějaký problém. A i když se dnes zdá, že jejich podnikání běží jako na drátku a mají už zaběhlé a úspěšné firmy, vězte, že k tomu, aby byly úspěšní, si každý takový člověk musel projít všemi jednotlivými fázemi, které jsem vám právě popsala

A navíc: s každým novým produktem, inovací nebo službou těmito fázemi každý podnikatel prochází zas a znovu. Jediný rozdíl je ten, že ten, kdo prošel jednou, už ví, jak na to, má zkušenosti a zvládá to o něco rychleji než ostatní..

Ale naučit se to můžete i vy. Vím to, protože jsem si tím sama mnohokrát prošla, naposledy při budování svého projektu a vzdělávací akademie Finance pro radost.

tahak-3d-smallCo je při tom nejdůležitější? Vytrvat, být soudná, nic si nenalhávat a neházet s prvním neúspěchem flintu do žita. Neřešte důsledky, ale hledejte příčiny, PROČ se vám něco nedaří. Když budete znát odpověď na tuto otázku, vždycky pak najdete způsob, JAK NA TO.

A pokud se svým podnikáním potřebujete poradit, pokud potřebujete popostrčit nebo zjistit, jak dál, může vám být výborným pomocníkem moje kniha Tahák na úspěšné podnikání, anebo si u mne můžete domluvit individuální konzultace. Kontakt na mě je marcela@financeproradost.


marcela-19MARCELA HRUBOŠOVÁ

se celý svůj profesní život věnuje financím. Vystudovala Vysokou školu finanční a správní, obor pojišťovnictví. Začínala ve státní správě, kde se specializovala na kontrolní činnost v oblasti daní a vymáhání pohledávek. Od roku 2000 působila na významných manažerských pozicích v největších pojišťovnách na českém a slovenském trhu a jako generální ředitelka vedla nadnárodní inkasní společnost. Jejím posledním zaměstnáním ve světě velkých korporací byl post ředitelky úseku vymáhání pohledávek v bankovním sektoru.

Dnes se plně věnuje vzdělávání ve finanční gramotnosti ve své společnosti Finance pro radost. V roce 2013 založila Akademii Finance pro radost, kde učí rodinným, osobním a firemním financím. Podporuje ženy v jejich uplatnění na trhu práce a působí také jako mentorka pro začínající podnikatele a podnikatelky. Autorka knihy Tahák na úspěšné podnikání.

 

ŽIJTE (s) CYKLEM I V PODNIKÁNÍ!

 

Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho dále:


Novinky, akce, inspirativní články...

Naší vášní ve firmě Cyklická žena, s.r.o. je pro vás neustále chystat nové produkty a inspirace z oblasti cykličnosti i vědomého života. Zajímají vás tato témata a chcete zůstat v obraze? Zadejte svůj e-mail – a naše inspirace je vaše. A když toho budete mít dost, vždycky se můžete jedním kliknutím odhlásit. :-) Vaše osobní data hlídáme jako ostříž (jak to děláme, se dočtete tady).

… každou neděli ve vaší e-mailové schránce!

Napište komentář

* Povinné údaje